Juryenes begrunnelser Kortfilmfestivalen 2003

Kortfilmjuryens begrunnelse
Diplom går til Bård Breien for "Franks Prolaps", som vi likte for filmens mørke rom, for balansen mellom det frekke og det søte, og for presisjonen i karaktertegningen. For det modige og nyanserte portrettet av et menneske, for evnen til å se skjønnheten i udyret — gir vi diplom til Bodil Furu for filmen "Errol Nordstedt alias Eddie Meduza".
Jameson-prisen går til en modig film, som med en fascinerende estetikk forteller en følelsesladet og original historie. Prisen går til Fear LESS. Terje Vigen-prisen går til en ung kunstner som forteller en sterk og utfordrende historie. For fremragende arbeid med skuespillerne, for valget av et ambisiøst tema, for hans dristige og følsomme bruk av kameraet — og for evnen til å se omverdenen med et annerledes blikk — prisen går til Eskil Vogt for "Une étreinte" (En omfavnelse).
For fremragende utførelse av en utsøkt idé — poetisk og tenksom — og for suveren beherskelse av filmspråket — gir vi Gullstolen til en vakker film som alt i alt inneholder alt — "Alt i alt", av Torbjørn Skårild.
Kortfilmjuryen:
Pjotr Sapegin Lotte Konow Lund Pål Øie Maria Sødahl Susanne Østby Sæther

Dokumentarfilmjuryens begrunnelse

Juryen har sett 13 norske dokumentarer i konkurransen og er imponert over hvordan norsk dokumentarfilm behandler viktige spørsmål med følelser og omtanke. Det har vært en stor spredning i temaer og måter å uttrykke seg på, og vi setter stor pris på den lekende, sjarmerende måte som "Gjemselund gråter" og "Noe med film" fører frem sine historier på. Vi er også begeistret over det mot som utvises ved å bruke nytt filmspråk som i "7 himmel" og den tro på bilder og enkelhet som kan sees i filmen "Brothers" Førsteprisen går til en film om barn som ikke får lov til å være barn. 3 unge gutter er fanget i et storpolitisk spill hvor sinne og hevn er eneste gjeldende følelser. Filmskaperne skaper stemning på en fremragende måte og tar oss med bak mediebildet gjennom sterke samtaler og et bevegelig kamera som gir oss en følelse av å være til stede.
Prisen for beste dokumentar går til filmen "Et steinkast unna" av Line Halvorsen. Dokumentarfilmjuryen: Tue Steen Müller Jan Frode Johannessen Kim Longinotto  

Prix UIP

24 films from both the national and international film programs have been competing for the award which consists of a prize of 2000 Euro and nomination for The European Film Academy Short Film 2003 — Prix UIP.. The films we have been watching cover a wide range, including documentary, animation and fiction. The variation in style, topics and format has been great. In reaching our verdict we have used several hours discussing the competing films. We found it hard to pick the one film that should end up winning the award. We quickly became aware that the five of us had very different opinions about the films we had been watching. Still there was one film that somehow had struck a chord in all of us. This film deals with a very complicated emotional subject that is generally hard to portray on film. The director has chosen to approach this subject in an original and daring way. Using a challenging structure showing precise choices on what to show and what to leave out, the film manages to build a very strong emotional impact. The film has a consistent and coherent style. The simplicity of the filmic elements brings a clear focus to the film characters and the delicate relationship they have. The film avoids shocking effects and sensations, but the real shock of the film is not built through what the film says, but what it suggests. It is our pleasure to announce that the winner of Prix UIP Grimstad 2003 is: "Une Etreinte" by Eskil Vogt.
The Prix UIP Grimstad Jury has consisted of the following members: Wolfgang Fischer John Lundsten Silje Nordseth Renate Bakke Janic F. Heen  

Filmforbundets fagpris

Filmforbundets fagprisjury har bestått av Karen Fabritius Gram, Anne Kjersti Bjørn og Bård Grape. Vi ønsker å vektlegge filmer som har lykkes i et helhetlig filmatisk uttrykk. Der form og innhold blir en enhet. Filmer der alle kunstneriske virkemidler trekker i samme retning. Flinkisme er ikke nok — vi vil se at det tas selvstendige valg for de enkelte faggrupper — og alle valg må tjene filmens idè. Vi har ikke hatt et enkelt valg fordi vi har sett flere gode eksempler på dette: Hadde vi hatt anledning til å gi Hederlig omtale, ville vi gitt en til Harald Fossen for visuelle effekter i "Fear LESS" og til Frode Myhra Skog for klipp for dokumentarfilmene "Gjemselund gråter" og "noe med film". Men etter vår mening to litt for lange filmer. Vi har ingen blomster å gi dere, men nå har vi fått sagt det! Vi har valgt å gi fagprisen på 10 000 kroner til Per Sveinung Larsen for regi, mansu, foto, animasjon og klipp i filmen "Rendezvous" En film som har et genuint, tilsynelatende enkelt, men intelligent bildespråk som på sin drømmeaktige måte gir gjenklang i vårt ubevisste. Filmen har har festivalens beste dekor, genial valg av location og god regi.
Er det mulig å få stillbilder til å bli stor film? Svaret er ja i "Dagbok fra en avskjed" Bildenes vei fra mørkerommet til lerretet har gått gjennom klippebordet. Fotografier i et album eller på en vegg kan betraktes uavhengig av tid. Det er lengde, rytme og dramaturgi i klipp som har gjort at vi her får en stor filmatisk opplevelse. Avid-prisen går til Grete Andrea Kvaal og Tor Bjørn Gundersen.  

Timeglasset
Dramatikerforbundets pris for beste manus
Vinneren av årets Timeglass kunne fort bli beskyldt for å være kjedelig, politisk korrekt, snusfornuftig og kvalmende velment. Men det er den altså ikke. Derimot har filmen et ønske om å si noe utover seg selv. Det er en film om vold og aggresjon, og om uvett som avler ny urett. Alt fortalt gjennom to handlingsforløp som forenes i en åpen og tankevekkende slutt. Årets timeglass går til Hisham Zaman og filmen "Broen".
Jury: Petter Rosenlund Gunnar Germundson

Kritikerlagets pris

Vi har valgt en film som utmerker seg på flere vis. Visuelt er den blant de mest vellykkede vi har sett, uten at dette går på bekostning av dramaturgien. Barns verden er et tilbakevendende tema i norsk kortfilm. Barns perspektiv, derimot, er det færre som lykkes i å skildre. Som roadmovier flest viser filmen vi har valgt både en indre og ytre reise. Med et særegent filmspråk klarer regissøren å formidle barns frykt på en måte som også berører det irrasjonelle i oss alle. Filmkritikerprisen går til Fear LESS av Therese Jacobsen.

Publikumsprisen
Et overveldende flertall av publikum mente filmen "Familieportrett" av Liv Dagne Lunde var årets beste kortfilm i konkurranse.