NYHETSARKIV 2007 •
NYHETSARKIV 2006 •
NYHETSARKIV 2005 •
NYHETSARKIV 2004 •
NYHETSARKIV 2003 •

NYHETSARKIV 2002 •

ARKIV
Her finner du informasjon om Kortfilmfestivalen 1980 - 2007

 

2007


Festivalkatalogen 2007
(pdf 19.2 Mb)



PRISENE 2007

- Kortfilmfestivalens hovedpris Gullstolen på 50 000 kr gikk til filmen "Kompisar" av Magnus Mork.
- Grimstad kommunes pris Terje Vigen-prisen gikk til filmen "Grenseland" av Lowri Reese.
- Dokumentarfilmprisen på 30 000 kr gikk til "Pornostjerne" av John Sullivan.
- Grand Prix Grimstad på 2500 euro for beste film i internasjonal konkurranse gikk til "Lampa cu caciula" (The Tube With A Hat),
regi Radu Jude (Romania). Prisen er gitt av Nordisk Film AS.
- Prix UIP Grimstad på 2 000 euro for beste europeiske kortfilm gikk til "Tommy" av Ole Giæver.
- Talentprisen fra Nordisk Film gikk til Ole Giæver for filmen "Tommy".
- Norsk filmforbunds fagpris på 10 000 kr gikk til Guri Giæver for produksjonsdesign i filmen "Spandexmann", samt til Jorunn Maria Dønne
for kostymer i "Spandexmann" og "Naïn".
- Dramatikerforbundets pris Timeglasset på 10 000 kr gikk til Linda Fagerli Sæthren og Siri Røhr-Staff for beste manus til filmen "Janus".
- Filmkritikerprisen gikk til "Kompisar" av Magnus Mork.
- Filmpolitiets kortfilmpris på 10 000 kr gikk til "Bringebær" av Morgan Davidsen. Vinneren ble stemt frem av publikum via NRKs nettsider.
- Musikkvideoprisen gikk til Janic Heen for filmen "Singer/Songwriter".
- Publikumsprisen gikk til "Kilorirakis" av Kent Jensen.

Pressemelding og bilder prisvinnere 2007
Juyruttalelser 2007

Nyhetsbrev nr 1 2007 her Nyhetsbrev nr 2 2007 her Nyhetsbrev nr 3 2007 her

Nyhetsbrev nr 4 2007 her Nyhetsbrev nr 5 2007 her Nyhetsbrev nr 6 2007 her

FILMER I KONKURRANSE 2007

Norske konkurransefilmer
Internasjonale konkurransefilmer


JURY NORSK KORTFILM
Charlotte Blom, Henning Carlsen (Danmark), Toril Kove, Eskil Vogt og Hisham Zaman.

JURY NORSK DOKUMENTAR

Salome Jashi (Georgia), Agneta Mogren (Sverige) og Staffan Lamm (Sverige).

JURY INTERNASJONAL KORTFILM

Karen Gravås, Jan Erik Holst, Gunvor Nelson (Sverige), Annette Scholz (Spania) og Steinar Stalsberg

SPESIALPROGRAM 2007

30 år med norsk animasjon.
Palestinsk og Libanesisk kortfilm
Brakhage/Marhaug/Meland
Tokyo Loop
Henning Carlsen

PODCAST Høydepunkter fra festivalen her
P2-intervju med festvaloppsummerer Lars Vilks her
P2-intervju med Jim Quilty om Palestina-pogrammet her
 

2006

Festivalkatalogen 2006

PRISENE 2006

- Kortfilmfestivalens hovedpris Gullstolen på 50 000 kr gikk til filmen «Kokos» av Charlotte Blom.
- Grimstad kommunes pris Terje Vigen-prisen gikk til filmen «Kjøter » av Marius Holst.
- Dokumentarfilmprisen på 30 000 kr gikk til «Kabal i hjerter » av Øyvind Sandberg
- Grand Prix SF Norge på 2 500 euro for beste film i internasjonal konkurranse gikk til «Aldrig som förste gangen» av Jonas Odell
- Prix UIP Grimstad på 2 000 euro for beste europeiske kortfilm gikk til «Sniffer» av Bobby Peers
- Norsk filmforbunds fagpris på 10 000 kr gikk til Anna Myking for foto i filmen «Alene menn sammen».
- Dramatikerforbundets pris Timeglasset på 10 000 kr gikk til Bjørn Olaf Johannessen for beste manus til filmen «Kjøter».
- Filmkritikerprisen gikk til «Kokos» av Charlotte Blom.
- Filmpolitiets kortfilmpris på 10 000 kr gikk til «Me, You and a Plastic Bag» av Jon Michael Puntervold. Vinneren ble stemt frem av publikum via NRKs nettsider.
- Publikumsprisen gikk til «Kokos» av Charlotte Blom.

Pressemelding og bilder prisvinnere 2006
Juyruttalelser 2006
Bilder fra festivalen 2006 her
FILMER I KONKURRANSE 2006

Norsk kortfilm
Norsk dokumentar
Internasjonal kortfilm
JURY NORSK KORTFILM
Tomas Alfredson (Sverige), Annika Bjørnstad (Norge), Lisa Marie Gamlem (Norge), Harald Solberg (Norge), Ståle Stein Berg (Norge)

JURY NORSK DOKUMENTAR

Åge Hoffart (Norge), Helle Toft Jensen (Danmark), Fridtjof Kjæreng (Norge)

JURY INTERNASJONAL KORTFILM

Vibeke Heide (Norge), Frederick Howard (Norge), Bronwyn Kidd (Australia), Martijn Van Boven (Nederland), Antonis Papadopoulos (Hellas)

JURY DOLBY
Lisa Ekberg (Sverige), Gisle Tveito (Norge), Ioan Allen (USA)

SPESIALPROGRAM 2006
Keiichi Taanami
Craig Baldwin
John Whitney
Ken Nordine
Sarah Morris
Geert Mul
Video Nation
Norsk musikkvideo
Superkort
 
2005


PRISENE 2005
- Kortfilmfestivalens hovedpris Gullstolen på 50 000 kr gikk til filmen «Bawke» av Hisham Zaman.
- Grimstad kommunes pris Terje Vigen-prisen gikk til filmen «It gotta come straight down from chaos and stragiht up from hell » av Morten Magnus.
- Dokumentarfilmprisen på 30 000 kr ble delt mellom «Ungdommens råskap» av Margreth Olin og «Fra hver sin verden» av Christine Tobiesen
- ECFFs-kortfilmpris på 6 000 euro gikk til filmen «Muhammed» av Lisa Gamlem
- Grand Prix SF Norge på 2 000 euro for beste film i internasjonal konkurranse ble delt mellom «Elixir» av Babak Najafi og «Mirror Mechanics» av Sigfried A Fruhauf.
- Prix UIP Grimstad på 2 000 euro for beste europeiske kortfilm gikk til «Bawke» av Hisham Zaman.
- Diplomer/Hederlig omtaler: «Journalisten» av Leif Igor Devold og «Solar Plexus » av Dag Åstein og Keio Åstein og «Exoticore» Nicolas Provost og «Obras» av Heindrich Dusollier.
- Norsk filmforbunds fagpris på 10 000 kr gikk til Marius Matzow Guldbrandsen for foto i filmen «Bawke».
- Dramatikerforbundets pris Timeglasset gikk til «Bawke» av Hisham Zaman.
- Filmkritikerprisen gikk til «Blå himlen blues» av Helen Kjeldsen
- Korfilmfestivalens nettpris på 10 000 kr gikk til «Jakten» av Frode Klevstul. Prisen ble delt ut i samarbeid med NRK,
- Publikumsprisen gikk til «Bawke» av Hisham Zaman.

FILMER I KONKURRANSE 2005

Norsk kortfilm
Norsk dokumentar
Internasjonal kortfilm
JURY NORSK KORTFILM
Petronella Barker (Norge), Einar Egeland (Norge), Torunn Lian (Norge), Lisa Munthe (Sverige), Torbjørn Skårild (Norge)

JURY NORSK DOKUMENTAR

Line Halvorsen (Norge), Christina Olofson (Sverige), Kristina Schuglin (Finland)

JURY INTERNASJONAL KORTFILM

Mick Hannigan (Irland), Ian Helliwel (UK), Line Hofoss Holm (Norge), Hanne Larsen (Norge), Astrid Aakra (Norge)

SPESIALPROGRAM 2005
Anja Breien retrospektiv Fra programkatalog 05 (pdf)
Lux unlocked Fra programkatalog 05 (pdf)
Reverence: The Films of Owen Land Fra programkatalog 05 (pdf)
Brasiliansk kortfilm Fra programkatalog 05 (pdf)

2004

PRISENE 2004
- Kortfilmfestivalens hovedpris Gullstolen på 50 000 kr gikk til filmen «Hjemmekamp» av Martin Lund.
-
Grimstad kommunes pris Terje Vigen-prisen gikk til filmen «But, What's It All About?» av Ole Mads Vevle.
- Jamesons kortfilmpris på 6.000 euro gikk til Pjotr Sapegins film «Gjennom mine tykke briller».
- Diplomer/Hederlig omtale: «Hodet mitt» av Knut Petter Ryan. «En søndag i Schweigaardsgate», regissert av Charlotte Blom. «Leonidestorm» av Kajsa Næss og Julie Engaas. «Papillon d'amour» av Nicolas Provost.
- Grand Prix SF Norge for beste film i internasjonal konkurranse gikk til den baskiske filmen «7.35 om morgenen» ("7:35 de la manana") av Nacho Vigalondo.
- Prix UIP Grimstad på 2000 euro gikk til «Korttyvene» («Panique au village - les voleurs») av Vincent Patar og Stéphane Aubier fra Belgia og Frankrike.
- Dokumentarfilmprisen gikk til «Kjell» av Tonje Kristiansen.
- Dolby-prisen gikk til filmen «Strong Hold», regi (og musikk) er ved Morten Hølmebakk Evelid.
- Dramatikerforbundets pris -Timeglasset - gikk til «Som min søster» regissert av Marianne Ulrichsen.
- VG Nett-prisen gikk til «Hodet mitt» av Knut Petter Ryan.
- Norsk filmforbunds fagpris gikk til Torstein Nodland, for foto i 4 filmer.
- Publikumsprisen og Filmkritikerprisen gikk til «Leonidestorm» av Kajsa Næss og Julie Engaas.

FILMER I KONKURRANSE 2004

Norsk kortfilm

Norsk dokumentar
Internasjonal kortfilm

JURY NORSK KORTFILM
Lene Berg (Norge), Nikolaj Frobenius (Norge), Morten Tyldum (Norge), Veslemøy Ruud Zwart (Norge), Jannike Åhlund (Finland)

JURY NORSK DOKUMENTAR

Berit Hedeman (Norge), PeÅ Holmquist (Sverige), Sirkka Möller (Tyskland/Storbritania)

JURY INTERNASJONAL KORTFILM

Astrid Kolbjørnsen (Norge), Gudmund Hummelvoll (Norge), Øyvor Dalan Vik (Norge)

JURY PRIX UIP

Catinka Nicolaysen (Norge), Kjersti Thorstad (Norge), Esben Toft Jacobsen (Danmark), Pål Røed (Norge), Helena ôst (Finland)

JURY DOLBYPRISEN

Frank Hansen (Norge), Inger-Lise Langfeldt (Norge), Jan Lindvik (Norge)
SPESIALPROGRAM 2004
Kvinner i britisk animasjon Fra programkatalog 2004(pdf)
Bjørn Melhus -fragmenter av det 20. århundre Fra programkatalog 2004(pdf)
Knut Erik Jensen Fra programkatalog 2004(pdf)
2003
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Billed- og videokunstner Lotte Konow Lund (Norge), animatør og filmregissør Pjotr Sapegin (Norge), (Norge), journalist og medieviter Susanne Østbye Sæther (Norge), filmregissør Maria Sødahl (Norge) og filmregissør Pål Øie (Norge)
DOKUMENTARFILMJURYEN
Dokumentarfilmskaper Jan Frode Johannessen (Norge), dokumentarfilmskaper Kim Longinotto (Storbritannia) og direktør for European Documentary Network, Tue Steen Müller (Danmark)
DOLBYJURYEN
Visepresident i Dolby Laboratories, Ioan Allen (USA), filmregissør Eva F. Dahr (Norge) og lyddesigner Sturla Einarson (Norge)
PRIX UIP GRIMSTAD-JURY
Lydstudent Renate Bakke (Den norske filmskolen, Norge), film/videostudent Wolfgang Fischer (Hochschule für Medien, Köln, Tyskland), Janic F. Heen (Den norske filmskolen, Norge), John Harald Lundsten (University of Art and Design, Helsinki, Finland) og klipperstudent Silje Nordseth (Den norske filmskolen, Norge)
PRISENE
- Gullstolen og kr 30 000 gikk til "Alt i alt" av Torbjørn Skårild.
- Terje Vigen-prisen ble gitt til "Une étreinte" av Eskil Vogt.
- Dokumentarfilmprisen på kr 30 000 ble gitt til "Et steinkast unna" av Line Halvorsen.
- Dolbys lydpris gikk til Svenn Jacobsen for lydarbeidet på filmen "Houdinis hund" av Sara Johnsen.
- Norsk filmforbunds fagpris på kr 10 000 ble tildelt Per Sveinung Larsen for regi, manus foto, animasjon og klipp i filmen "Rendezvous".
- AVID-prisen gikk til Grete Andrea Kvaal og Tor Bjørn Gundersen for klippearbeidet på filmen "Dagbok fra en avskjed".
- Dramatikerforbundets pris for beste manus, Timeglasset og kr 10 000, gikk til Hisham Zaman for manus til filmen "Broen".
- Norsk Filmkritikerlags pris for beste kortfilm gikk til Therese Jacobsen for filmen "Fear LESS".
- The European Film Academy's Short Film Award - Prix UIP Grimstad ble gitt til filmen "Une étreinte" av Eskil Vogt.
- Jameson Short Film Award ble tildelt Therese Jacobsen for filmen "Fear LESS".
- VG Netts pris for beste kortfilm gikk til Lars L. Marøy for filmen "Shining Happy".
Les juryenes begrunnelser •
SPESIALPROGRAM 2003
 
Jan Knutzen
Programtekst av Gunnar Iversen Historien – sett gjennom kameraøyet •
Joost Rekveld
Programtekst av Joost Rekveld Komposisjoner med lys - Rekveld retrospektiv •
Carl Johan De Geer
- Programtekst av Carl Johan De Geer

- Oppsummeringsforelesning 16.06.03
Platsen först och manuset sedan: ett sätt att få högt produktionsvärde med lågt budget •
Realaudio : | Oppsummeringsforelesning 16.06.03
Blind Film - Ballongmagasinet presenterer lydkunst
Programtekst av Søssa Jørgensen, Yngvild Færøy og Elin T. Sørensen Blind Film •
Gunnar Strøm
Programtekst av Gunnar Strøm 30 år med film og fjernsyn i Volda •
Deltakertreff  
Kortfilm / Dokumentar 1 Realaudio : | Del 1
Kortfilm / Dokumentar 2 Realaudio : | Del 1
Kortfilm 3 Realaudio : | Del 1
Kortfilm 4 Realaudio : | Del 1
Dokumentar 3 & 4 Realaudio : | Del 1
Dokumentar / Kortfilm 5 Realaudio : | Del 1
Dokumentar / Kortfilm 6 Realaudio : | Del 1

2002
 
KORTFILMJURYEN
Filmregissør Marius Holst (Norge), billedkunstner og regissør Inger Lise Hansen (Norge), forfatter og dramatiker Ragnar Hovland (Norge), filmregissør Geir Hansteen Jørgensen (Sverige) og Karolina Lidin, direktør for Filmkontakt Nord (Danmark)
DOKUMENTARFILMJURYEN
Dokumentarfilmskaper Sami Saif (Danmark), dokumentarfilmskaper Susanna Edwards (Sverige) og dokumentarfilmskaper Erlend E. Moe (Norge)
DOLBYJURYEN
Regissør Anja Breien (Norge), lydtekniker Kari Nytrø (Norge) og visepresident i Dolby Laboratories, Ioan Allen (USA)
PRIX UIP GRIMSTAD-JURY
Produsentstudent Tanya Nanette Badendyck (Den norske filmskolen, Norge), produsentstudent Markku Niska (University of Art and Design, Finland), registudent Anette Ostrø (Den norske filmskolen, Norge), lydstudent Christian Schaanning (Den norske filmskolen, Norge) og dokumentarfilmstudent Karin Priergaard Worsøe (Den Danske Filmskole, Danmark).
PRISENE
- Gullstolen og kr 30 000 gikk til "Kroppen min" av Margreth Olin.
- Terje Vigen-prisen ble gitt til "Procter" av Joachim Trier.
- Dokumentarfilmprisen på kr 30 000 ble gitt til "Alt om min far " av Even Benestad.
- Dolbys lydpris gikk til "Procter" av Joachim Trier.
- Norsk filmforbunds fagpris på kr 10 000 ble tildelt Astrid Aakra.
- AVID-prisen gikk til Inge-Lise Langfeldt.
- Dramatikerforbundets pris for beste manus, Timeglasset og kr 10 000, gikk til Hans Petter Blad for manus til filmen "Des larmes dans ses yeux".
- Norsk Filmkritikerlags pris for beste kortfilm gikk til Piotr Sapegin for filmen "Aria".
- Prix UIP Grimstad ble gitt til filmen "Bror min" av Jens Jönsson.
- Jameson Short Film Award ble tildelt Geir Greni for filmen "Que serà serà".
- Kortfilmjuryens spesialpris gikk til "Peel OFF" av Therese Jacobsen.
Spesialprogram
Mary Ellen Bute presented by Rune Kreutz
A string of animated pearls by Ingrid Dokka
Animation work-shop for children
Carsten E. Munch - Pioneer Film Maker
The Rolls-Royce of the Radio Medium - presentation of NRK's radio documentaries
Freezing Music Video Culture - Various Music Video Programs
Guerrilla News Network presentation by Per Platou
Ikon - A Swedish Opening. Selection of films presented by David Aronowitsch
Work in Progress: Plan B
Meet the Norwegian Film Fund
The Norwegian Film College: Lessons in Story-telling
Better than the Grand National: World Championship for 8 mm projectors!
Jameson Short Film Awards 2001 - Winners' screening
European Shorts - Prix UIP Grimstad
Carsten E. Munch og René Bjerke
Program tekst av René Bjerke Carsten E. Munch – en filmpionér •
Rune Kreutz [presenterer Mary Ellen Bute]
Program tekst av Rune Kreutz Visuell komponist i filmens periferi •
Runar Hodne og Jo Strømgren
Program tekst Utvikling av Plan B •
Deltakertreff  
Kortfilm / Dokumentar 1 Realaudio : | Del 1
Kortfilm / Dokumentar 2 Realaudio : | Del 1
Kortfilm 3 Realaudio : | Del 1
Kortfilm 4 Realaudio : | Del 1
Dokumentar 3 & 4 Realaudio : | Del 1
Dokumentar / Kortfilm 5 Realaudio : | Del 1
Dokumentar / Kortfilm 6 Realaudio : | Del 1
2001
poster




Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Animasjonsfilmskaper Jan Otto Ertesvåg (Norge), teaterinstruktør Runar Hodne (Norge), filmkritiker Anne Hoff (Norge), billedkunstner Victor Lind (Norge), kortfilmskaperen Karin Westerlund (Sverige)
DOKUMENTARFILMJURYEN
Filmviter og forfatter av filmlitteratur Søren Birkvad (Danmark), kulturjournalist og dokumentarfilmskaper Bjørn Cederberg (Sverige) og utenlandsansvarlig for finsk kort- og dokumentarfilm, Marja Pallassalo (Finnland).
DOLBYJURYEN
Nina Grünfeld (Norge), Svein Hovde (Norge) og Jan Lindvik (Norge)
PRIX UIP GRIMSTAD-JURY
Lydstudent Gry Beate Haugholt (Den norske filmskolen, Norge), manusstudent Heidi Linde (Den norske filmskolen, Norge), produsentstudent Kari Moen (Den norske filmskolen, Norge), fotostudent Anna Myking (Den norske filmskolen, Norge), klipperstudent Markus Palmgren (Den norske filmskolen, Norge) og registudent Erik Richter Strand (Den norske filmskolen, Norge).
PRISENE
- Gullstolen og kr 30 000 gikk til "Utukt" av Dag Johan Haugerud.
- Terje Vigen-prisen ble gitt til "En tilfeldig historie" av Rahman Milani.
- Dokumentarfilmprisen på kr 30 000 ble gitt til "Balanse" av Sverre Galgum og Jan Frode Johannessen.
- Dolbys lydpris gikk til "Kosmonaut" av Stefan Faldbakken.
- Norsk filmforbunds fagpris på kr 10 000 ble tildelt regissør og klipper Aslaug Holm.
- AVID-prisen gikk til Ove Kenneth Nielsen for klipp i filmene "Taxiride" og "Spenn".
- Dramatikerforbundets pris for beste manus, Timeglasset og kr 10 000, gikk til Stein Ståle Berg for manus til filmen "Himmelstormeren".
- Norsk Filmkritikerlags pris for beste kortfilm gikk til Sara Johnsen for filmen "Himmelstormeren".
- Prix UIP Grimstad ble gitt til filmen "Better or Worse?" av Jocelyn Cammack.
Gjester og spesialprogrammer
Evaluation lecture by social anthropologist Runar Døving, Norway
Image Forum presented by Koyo Yamashita
Ito Takashi presented by Koyo Yamashita
Steina and Woody Vasulka presented their works
Case-study "One Night at McCools" by Harald Zwart, Carl Walter Lindenlaub, Tom Gulbrandsen and Paal Bugge Haagenrud
24P seminar by Jørn Broll
AudioVisions by Jürgen Moritz
Nordic Animation for Children by Ingrid Dokka
New Sami films
Woody og Steina Vasulka
Program tekst av Per Platou Audio-visuelle Fikseringer •

Woody Vasulka

Realmedia : | Del 1 | Del 2
Steina Vasulka Realmedia : | Del 1 | Del 2
Harald Zwart
Realmedia : Case Study: "One Night at McCools" Realmedia : | Del 1 | Del 2
Runar Døving
Runar Døving oppsummerer Realmedia : | Del 1
Deltakertreff
15 juni: Kortfilm / Dokumentar 1 & 2 Realaudio : | Del 1 | Del 2
16 juni: Kortfilm 3 / Dokumentar 3 & 4 Realaudio : | Del 1
17 juni: Kortfilm 4 & 5 Realaudio : | Del 1
18 juni: Kortfilm 6 / Dokumentar 5 & 6 Realaudio : | Del 1
2000
poster
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Manusforfatter og dramaturg Tove Idström (Finland), produsent Malte Forssell (Sverige), professor Jeremy Welsh (UK), regissør og linjeleder Morten Kolstad (Norge), journalist og redaktør Ingrid Wiese (Norge)
DOKUMENTARFILMJURYEN
Regisør, klipper og manusforfatter Karl E. Rikardsen (Norge), journalist og radiodokumentarist Gyrid Listuen (Norge) og dokumentarfilmregissør John Webster (Finland)
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Maria Fuglevaag Warsinski (Norge)
PRISENE
- Gullstolen og kr 30 000 til "Fly" av Matias Armand Jordal.
- Terje Vigen-prisen til "iNSIDEoUT" av Therese Jacobsen og Erik Vang.
- Dokumentarfilmprisen på kr 30 000 til "Min ukjente oldemor" av Line Hatland.
- Dolbys lydpris til "Fort forover" av Morten Tyldum.
- Norsk filmforbunds fagpris, kr 10 000, ble tildelt Are Sjaastad og Jostein Brå Oksavik for scenografi og rekvisitter i filmene "Hver søndag hos mor" og "Døren som ikke smakk".
- Dramatikerforbundets pris for beste manus, kr 10 000, gikk til "Fly" av Matias Armand Jordal.
- Norsk Filmkritikerlags pris for beste kortfilm gikk til "iNSIDEoUT" av Therese Jacobsen og Erik Vang.
Gjester og spesialprogrammer
Evaluation lecture by Arne Bro from the Danish Film School
Rebels of the 20's: American Avantgarde in the late 20's and early 30's
Six forbidden films - Soviet era animated shorts presented by animator and director Piotr Sapegin
Works in Progress: The Seven Deadly Sins and a Doggy Bag
Debuting Detector: Norwegian feature instigated at the Short film festival
Patrick Stewart presents Mike Figgis' Time Code
Lynne Ramsay presents her shortfilms and her feature film debut The Ratcatcher
Lomographic society
Kortfilm 1, 2 & 3 Ein kvit sommerfugl | Mary | Lyden av pappas kamera | Uanmeldt hopper | Oblidor | Party | Robert Johnsen | One morning | ParadoidPolaroidMan | Sigaretter | En liten forteller | Ikaros | Husa i ein by | Voiceover | Closer to Hong Kong | 80 grader aust for Birdland | Udødligheten | InsideOut | Asle Søberg -Berre gode venar | When you´re good to mama ... | Sommer på Ekne | Stopp | k2
Kortfilm 4 Fort forover | Frihet | Kalven i sjøen | Filmen om meg | Sorry
Kortfilm 5 & 6 Økoturnamat 2000 | Bøllefrø | Sånn skal ihvertfall ikke jeg bli | Tidevann | Boil | Blå java | Flipp film | Følsom og greier | Blindsyn | Et bedre liv
Kortfilm 7 Døren som ikke smakk | Flicker Fuse | Noen spørmål om boksing | Phillipe | Privkus | Sort Hvit | Tenker på deg | I ett hjørne av verden
Dokumentar 1, 2 & 3 Hussains Kjøttbutikk | Vi som ventet på nittitallet - Del 2 | Story Of mY Life | Rocky | Min ukjente oldemor | Eilene - Min rødhårede venninde
Dokumentar 4 Kosovo - den mørkeste vår
Dokumentar 5 & 6 Gi meg en grunn til å være kvinne | Det tyvende århundre

1999

Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Spillefilmkonsulent Harry Guttormsen (Norge), filmregissør Hilde Heier (Norge), manusforfatter Axel Hellstenius (Norge), animatør Inni Karine Melbye (Norge), kurator Reinhard Wolf (Tyskland)
DOKUMENTARFILMJURYEN
Sjef for dokumentarfilmavdlingen ved EMDA Elizabeth Marchan (Finland), regissør Øyvind Sandberg (Norge), økonomi- og administrasjonskonsulent Asle Vatn (Norge)
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Erik Poppe (Norge)
PRISENE
- Gullstolenble tildelt "Før solen står opp" av Arild Østin Ommundse.
- Terje Vigen-prisen gikk til "Forbudt kærlighed" av Erlend E. Mo og Mette Weyde.
- Dokumentarprisen gikk til "Dei mjuke hendene" av Margret Olin.
- Dolbys lydpris til "Hemmelig smerte" av Maria F. Warsinski.
- Fagprisen ble tildelt staben bak filmen "Eddie Stargazer".
- Pris for beste manus gikk til "Min bestemor strøk kongens skjorter" av Torill Kove.
Gjester og spesialprogrammer
Evaluation lecture by Lassaad Jamoussi
Myths and Possibilities by Eva Færevaag and Eva Dahr, Nfi
Peter Kubelka presents his work
Jerry Tartaglia presents Jack Smith
Bart Cheever presents D.FILM
Work in Progress: Give Me a Reason to be a Woman
Short Films from Tunisia
Peter Kubelka
Program tekst Peter Kubelka og den metriske filmen •
Peter Kubelka Realaudio : | Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4
Jerry Tartaglia  
Program tekst av Runar Hodne JERRY TARTAGLIA OM JACK SMITH •
Jerry Tartaglia Realaudio : | Del 1 | Del 2
Deltakertreff  
Møte 2 / 3 Realaudio : | Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5
Møte 4 Realaudio : | Del 1
Møte 5 Realaudio : | Del 1 | Del 2
Møte 6 Realaudio : | Del 1
Møte 7 Realaudio : | Del 1

Møte 8

Realaudio : | Del 1 | Del 2
1998
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Eva Dahr (Norge), forfatter Arne Berggren (Norge), skuespiller Nicholas Hope (Australia), tv-producer Leif Holst Jensen (Norge), filmfotograf Maiju Leppänen (Finland).
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Thomas Robsahm (Norge)
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Benny" av Pål Jackman.
- Terje Vigen-prisen til "Sak 216B" av Skule Eriksen.
- Dolby-prisen gikk til "Huset på Kampen", regi Pjotr Sapegin.
- Spesialpris for beste personinstruksjon gikk til Thorkil Evan Nielsen for "Piken med saksen".
- Pris for beste manus gikk til Gunnar Knutsen for filmen "People Like Me Like People Like Me".
- Fagprisen ble tildelt filmfotografen Nils Petter Lotherington.
- Filmkritikerlagets pris gikk til Margreth Olins dokumentarfilm "Onkel Reidar".
Gjester og spesialprogrammer
Evaluation lecture by Duan Jinchuan, China
Chinese Independent Cinema by Duan Jinchuan
Cinematography: Six Photographers in front of the Camera
Aleksander Sokurov presented by Anatoli Nikiforov and Galina Antochevskkaya
Radiodocumentaries
Anders B. Wilse - cinematographer
Eva Norvind presents "Didn't do it for Love"
 
 
1997
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Àugust Gudmundsson (Island), regissør Annette Mari Olsen (Danmarak, regissør Nathilde Overrein Rapp (Norge), 1. amanuensis Gunnar Strøm (Norge), forfatter og filmregissør Christian Braad Thomsen (Danmark)
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Fridhiof (Sverige) og Unni Straume

PRISENE
- Gullstolen gikk til "En mann" av Eva F Dahr.
- Terje Vigen-prisen til "Naustet" av Trygve Hagen.
- Dolbys lydpris ble tildelt "Livshjulet" av Lars Nilsen.
- Spesialpris for beste personinsturuksjon til "Syklus" av Geir Stene.
- Fagprisen gikk til filmklipper Pål Gengenbach.

Gjester og spesialprogrammer
20 years anniversary programme
Photography and Film - from stills to camera
Presentation of The School of Photography and Film - Göteborg
Anton Corbjin; one Hasselblad, two lenses, one bag and Anton Corbjin
Isn't It ? - "Fake" documentaries
Buster Keaton; the artist in his films
Alan Berliner
Andrew Kötting
Baltic shorts
Annecy retrospective
Presentation of the Intermedia dept. Trondheim academy of fine art.
Ulrike Ottinger; summary lecturer
90 minutes of the 90's
1996
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Nils Gaup, regissør Sirin Eide, dramaturg Bibbi Moslet, kunsthistoriker Holger Kofoed, produsent Björn Arvas (Sverige)
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Malte Wadman (Norge/Sverige)
PRISENE
- Gullstolen til "Tidewater" av Nathilde Overrein Rapp.
- Terje Vigen-prisen til Ørjan Karlsen for filmen "Fotballens disipler".
- Dolbys lydpris til Eva Dahr for filmen "In Transit".
- Spesialpris for beste personinstruksjon gikk til Erik Skjoldbjærg for filmen "Spor".
- Fagprisen gikk til Peder Norlund.
Gjester og spesialprogrammer
Norwegian short films in the 70's
Eyes of Canada - National film board of Canada
Marcy Page
Presentation of Forum des Jungen Films
Mike Leigh retrospective
Animation and music, 90'minutes of the 90's
Ostranenie - Bauhaus goes Video
1995 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Teatersjef Tom Remlov, regissør Pernilla Hindsefelt (Sverige), regissør Kikki Engelbrektson, professor Jarmo Valkola (Finland), forfatter Klaus Hagerup
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Hans Petter Moland (Norge)
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Titusen år under jorda" av Morten Skallerud.
- Terje Vigen-prisen til "Katten Mons" av Pjotr Sapegin.
- Dolbys lydpris gikk til Nour-Eddine Lakmari for filmen "Korte notater".
- Spesialpris til fortjent dokumentarfilmskaper gikk til Sigve Endresen og fagprisen til Studio Magica.
Gjester og spesialprogrammer
Chris Marker retrospective
Electronic Arts Intermix
Scenes from a century - Clermont Ferrand retrospective
Lindsay Anderson
Australian shorts
Dusan Makavejev
Demonstration of artistic uses of sound on film
Norwegian films from 1945
Alison de Vere
90 minutes of the 90's
1994
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Kjell-Åke Andersson, stillsfotograf Guri Dahl, produsent Inger Servolin (Norge/Frankrike), Pål Sletaune (Norge), Henning Ørnbak (Danmark).
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Morten Thomte (Norge)
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Boplicity" av Jan Knutzen.
- Terje Vigen-prisen til Torbjørn Skårild for filmen "Alt som ingenting".
- Dolbys lydpris til Karethe Linaae for filmen "Off key".
Gjester og spesialprogrammer
Sergej Miroshnischenko; New Russian Documentaries
Jonas Mekas; Walden, Scenes from the Life of Andy Warhol,
Zefiro Torna or Scenes from the Life of George Maciunas and
Reminiscences from a Journey to Lithuania
Jonas Mekas; Fluxfilms from Anthology Film Archives
Peter Lord; Aardman Animations retrospective
Seminar; Aspects of archive situation in the future for magnetic carriers, sound and filmmaterial
Pankaj Butalia; Indian films presented by
Haris Sarvan and Nedzad Begovic;
Saga Film Project from Sarajevo
Prizevinners from Nordisk Panorama 1993
"The Critic's Choice" - 10 years of Norwegian Short Films
Films about Art in the Nordic Countries
Théâtre Optique from La Cinemateque Francaise, Paris
Marketa Kimbrell; Analysis of Norwegian short films 1994
1993 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Fridrik Thór Fridrikssón (Island), regissør Mona Hoel (Norge), regissør Gunvor Nelson (Sverige/USA), journalist Godfried Talboom (Frankrike) og regissør Thomas Robsahm.
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Rolv Gjestland (Norge)
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Bulldozer" av Maria Sødahl.
- Terje Vigen-prisen til "Drain" av Ivar Smedstad.
- Dolbys lydpris ble tildelt "Fjording" av Eva Dahr.
Gjester og spesialprogrammer
Animation Gala with Jurij Norstein, Caroline Leaf and the Brothers Quay
International Avant Garde in the Twenties
Spotlight France
Ivo Caprino retrospective
Contemporary international short films
Contemporary documentaries
Mini-serie: Documentaries by Stefan Jarl
Seminars and lectures:
Kim Aubry, Zoetrope Studios: Sprockets, Pulses and Bits
P. Adams Sitney, Princeton University:
The Dynamics of Camera for Maya Deren and Marie Menken
Dick Ross: In Praise of Short Films
Ioan Allen, Dolby Laboratories Inc.: Dolby SR D
Media Studies in Norway
Marjorie Keller: Analysis of Norwegian short films 1993
1992
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør og forfatter Bo Bjelfvenstam (Sverige), animatør Johan Hagelbäck (Sverige), regissør Anne Haugsgjerd (Norge), regissør Berit Nesheim og forfatter og dramaturg Maureen Thomas (Storbritannia).
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Rolv Gjestland (Norge)
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Let's dance!" av Paul-Anders Simma.
- Terje Vigen-prisen til "Skjønnheten eller udyret" av Mona Hoel.
- Dolbys lydpris ble tildelt "A modest psychological blowout" Geir H. Andreassen og John A. Andersen
Gjester og spesialprogrammer
Jan Svankmajer retrospective
Georges Méliès retrospective
Norwegian animated cartoons in the 1920's
Oslo Kinematografer's short film production
Contemporary international short films
Contemporary documentaries
Award winners programme from the 11th Imagina
Mini-serie: Films from Sorabia Film Studio
Seminar: Norwegian Film and Video education
Michael Rabiger: Analysis of Norwegian short films 1992
1991
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Pelle Berglund (Sverige), direktør i Norsk Film A/S Esben Høilund Carlsen (Danmark/Norge), regissør Vibeke Løkkeberg (Norge), kunsthistoriker Jorunn Veiteberg (Norge) og regissør Maria Fuglevaag Warsinski (Norge).
DOLBYJURYEN
Ioan Allen (USA), Berndt Frithiof (Sverige) og Rolv Gjestland (Norge)
PRISENE
- Gullstolen ble tildelt "Året gjennom Børfjord" av Morten Skallerud.
- Terje Vigen-prisen gikk til "Kyss katta!" av Kine Aune.
- Dolbys lydpris gikk til "Base" av Peder Nordlund.
Gjester og spesialprogrammer
Spotlight: Lithuania
American Avant Garde in the 1960's
King of cartoons: Tex Avery retrospective
Norwegian short film in the 1960's
Contemporary international short films
Contemporary documentaries
Mini-series: Piotr Mostovoi (USSR) and Grzegorz Krolikievicz (Poland)
Seminars and lectures:
Gýran Lindstrým (Producer, Sweden): the Víxthus Project
Ioan Allen, Dolby Laboratories Inc. on Creative use of sound in Norwegian short films
Grzegorz Krolikievicz: Analysis of Norwegian short films 1991
1990
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Filmkritiker Thor Ellingsen (Norge), regissør Gudny Halldorsdottir Laxness (Island), regissør Eva Isaksen (Norge), filmkurator ved Museum of Modern Art Jytte Jensen (Danmark /USA) og regissør Sølve Skagen (Norge).
PRISENE
- Gullstolen gikk til "Dolce Vita" av Eva Dahr.
- Terje Vigen- prisen til "Dyrenes Dans" av Thomas Robsahm.
Gjester og spesialprogrammer
Focus on Documentary Film: Film presentation and guest lectures by Piotr Mostovoi (USSR), Livia Gyarmathy (Hungary) and Bill Nichols (USA)
Contemporary international short filmsContemporary documentary films
Seminars:
Ioan Allen, Dolby Laboratories and Tomlinson Holman, Lucas Film: Sound reproduction in movie theatres (special seminar for theatre owners)
Alex Funke, Dreamquest Images: Visual Effects
György Kárpáti (Hungary): Visualizing Ideas, and analysis of Norwegian short films 1990

Nordic Panorama
- the first Nordic short and documentary film festival (June 17 - 21)
112 Nordic films in competition
Retrospective series:
Animation from Estonia
The Danish documentary film history
Finnish short film in the 1980's
Norwegian short film 1908 - 1980
The Swedish director Maj Wechselman

1989 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Jon Bang Carlsen (Danmark), regissør og produsent Bente Erichsen (Norge), regissør Knut Erik Jensen (Norge), regissør Pål Løkkeberg (Norge) og regissør Katrin Ottarsdottir (Færøyene).
PRISENE
- Prisen delt mellom "Bortom dag og natt" av Paul- Anders Simma og "To tette og en badehette" av Ellen Lundby.
- Terje Vigen-prisen til Maria Fuglevaag Warsinski for filmene "Når natten er som dypest kommer gryningen" og "Det sorte fjellet"
Gjester og spesialprogrammer
Spotlight: France
Focus on Film Education: Presentation of FEMIS and ESEC, Paris,
EICTV, Habana and PWSFTiT, Lodz
Chaplin retrospective
Contemporary international short filmsContemporary documentary films
Seminars and lectures:
Peter Parks, Oxford Scientific Films Ltd: From Fishpond to Fantasy - the development and use of special effects; Ioan Allen: Fred got sunburnt and eggs - the creative use of sound in films; Syd Field, scriptwriter, USA,on dramatic construction and analysis of Norwegian short films 1989
1988
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Regissør Svein Andersen (Norge), regissør Anja Breien (Norge), regissør Kjell Grede (Sverige), skuespiller Tutte Lemkow (Norge/Storbritannia) og barnefilmkonsulent Vigdis Lian (Norge).
PRISENE
- Prisen ble tildelt "... i begynnelsen kommer" av Eric Arguillere.
- Terje Vigen-prisen gikk til "Vidaråsen" av Jon Jerstad.
Gjester og spesialprogrammer
The world as montage - the Soviet Union in the 20's
Erik Løchen retrospective
Spotlight: Estonia
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
Seminars:
Will celluloid survive year 2000? Lectures by Harry Mathias, cinematographer, on HDTV; Ioan Allen, vice president of Dolby Laboratories Inc., on the development of sound in film; Ingo Petzke, professor in Experimental Film at the Würzburg-Schweinfurt School, on contemporary film and video production; Lasse Svanberg, editor and writer, on Media consumption in the future.
1987
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Produsent Elin Erichsen (Norge), regissør Astrid Henning- Jensen (Danmark), filmarbeider Jan Knutzen (Norge), regissør Christina Olofsson (Sverige) og filmsjef Guttorm Petterson (Norge).
PRISENE
- Prisen ble delt mellom "Engel på stram line" av Ole Bjørn Salvesen og "Vox musikk nå! Nr. 2" av Håkon Berge, Christian Eggen, Bjørn Lien og Morten Thomte.
- Trondheim Kommunes pris gikk til "S'il vous plait" av Jean Wig.
Gjester og spesialprogrammer
Chantal Ackerman Retrospective
Fantastic animation
San Fransisco Art Institute
Festival retrospective - 10 years of Norwegian shorts
Short films by great masters
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1986
Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Kinosjef Egil Akselsen (Norge), regissør Kjersti Alver (Norge), regissør Oddvar Einarson (Norge), klipper Inge-Lise Langfeldt (Norge) og programsekretær Randi Weum (Norge).
PRISEN
- Prisen ble tildelt "Superlove" av Aamund Johannessen.
- Trondheim Kommunes pris til "Stil" av Martin Asphaug.
- Publikumspris til "Livet på Frogner" av Anne Haugsgjerd.
Gjester og spesialprogrammer
The forgotten pioneers - female film directors 1896 - 1940
Bert Haanstra retrospective
Oscar Fischinger retrospective
Short films by great masters - Scandinavian retrospective
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1985 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Klipper Bjørn Breigutu (Norge), filmkritiker Elsa Brita Marcussen (Norge), professor Ingo Petzke (Vest-Tyskland), animatør Gro Strøm (Norge) og regissør Mai Zetterling (Sverige).
PRISEN
- Prisen ble delt mellom "Jiwans onkel" av Sigve Endresen og "Ansjosen" av Ketil Kern.
- Trondheim Kommunes pris tildelt fotograf Harald Paalgard.
Gjester og spesialprogrammer
Eastern Europe in the 60's
The National Film Board of Canada
National Film and Television School
Short films by great masters
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1984 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Filmkritiker Per Ekse (Norge), journalist Bente Hansen (Danmark), regissør Laila Mikkelsen (Norge), regissør Unni Straume (Norge), klipper Malte Wadman (Norge/Sverige)
PRISEN
- Prisen ble tildelt "Landsbylys" av Sigve Endresen.
Gjester og spesialprogrammer
Gunvor Nelson retrospective
Jørgen Roos retrospective
Janusz Majewski retrospective
Contemporary international short films
Short films by great masters
Contemporary documentary films
1983 Juryer og prisvinnere
KORTFILMJURYEN
Leder av Filmverkstan Jan Bark (Sverige), filmkritiker Jon Iversen (Norge), regissør Ole John (Danmark), klipper Edith Toreg og manusforfatter Mette Werner (Norge)
PRISEN
- Kortfilmfestivalens første pris ble tildelt "Familiebildet" av Oddvar Einarson Publikumsprisen gikk til "Mo Sami Valdet" av Skule Eriksen og Kåre Tannvik.
Gjester og spesialprogrammer
German Experimental Film in the 20's
The Swedish Film workshop
Bela Balazs Studio
Italian animation
From Méliès to Resnais - french retrospective
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1982 Juryer og prisvinnere
PRISEN
- Spontan utdeling av pris til beste norske kortfilm av regissør Arnljot Berg og kinosjef Willy Svarverud. Prisen ble gitt til"Reisen" av Jan Toreg.
Gjester og spesialprogrammer
The Danish Film workshop
Raoul Servais retrospective
Oberhausen retrospective
Norwegian newsreels
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1981 Gjester og spesialprogrammer
Zbigniew Rybcszynski retrospective
Spotlight: The Ethnic minorities of Scandinavia - films from
Greenland, Iceland and Samiland
Contemporary international short films
Contemporary documentary films
1980 Gjester og spesialprogrammer
Jerzy Bossak on Polish Short Film
Erik Løchen on Norwegian Short Film
Spotlight: The Nordic countries
Scandinavian Animation
Bob Godfrey retrospective
Seminar: The history of documentary film (3 days)
 

JUBILEUMSARTIKKEL FRA 2002: KORTFILMFESTIVALEN 25 ÅR

Av Karen Anne Okstad
 

Fra Rørosblimpen til European Film Academy
Kortfilmfestivalen startet i 1978 som en ung og radikal motkultur til den etablerte norske filmbransjen og et monopolistisk NRK. I dag, 25 år etter, er den blitt en av pilarene i norsk filmliv som alle med interesse for norsk films framtid får med seg. Hvor var det det egentlig tok av?

Den aller første Kortfilmfestivalen så lerretets lys i en liten kinosal på Røros i 1978. Der hadde de også Rørosblimpen, en hjemmesnekret lydisoleringsboks for 16 mm som en ambulerende kinosal 2. Filmfolket bodde på Rørosheimen og kunne gå i bare sokkelesten til filmvisning i samme bygg. Mellom visningene hutret de seg i 40 minus litt lenger ned i gata til Kaffestuggu – eller de sto i polkø. Det var på den tiden da festivalen gikk av stabelen på vinteren og arrangørene var på evig jakt etter en ekstra maskinist. Da det hyppigst stilte spørsmål var: «Kan du kjøre?».

Dette var lenge før Pål Bang-Hansen så festivalens potensiale. Festivalarrangørene truet imidlertid en gang NRK-sjef Bjartmar Gjerde til å sende en mann. Bang-Hansen tok motvillig turen til Røros, hvorpå han ikke kunne skjule sitt noe arrogante lune: «Tror du Larsen på Kongsvinger er no’ interessert i polsk kortfilm, du a?».

Skrikende behov
Det er ikke tilfeldig at Kortfilmfestivalen startet nettopp på slutten av 70-tallet. Etter at kortfilmen forsvant fra de kommunale kinoene da luksusskatten ble fjernet fra kinobillettene på 60-tallet, opplevde filmfolk et skrikende behov for å få vise fram filmene sine. At den ene tv-kanalen som fantes var ekstremt kritisk til det som ble produsert utenfor NRK, gjorde ikke behovet mindre. Det var altså da Kortfilmfestivalen kom inn i historien og «reddet» den norske kortfilmen.

Skal vi gi oss i kast med en kort og grovkornet historie, kan vi si at på sekstitallet var norsk kortfilm inspirert av den franske bølgen, mens på syttitallet ble formeksperiment lagt til side til fordel for politisk innhold. Da den politiske kortfilmen dabbet av på begynnelsen av 80-tallet var ønsket om å fortelle en historie med alle tilgjengelige virkemidler tydelig til stede.

Rubbel og bit av påmeldte filmer ble vist. Selv om den eksperimentelle kortfilmen ikke hadde forsvunnet helt og de politiske ytringene ikke totalt forstummet, var de første festivalprogrammene først og fremst preget av oppdragsfilm og «samfunnsnyttige» meddelelser. Kanskje en forklaring på hvorfor vi i dag har en rekke middelaldrende norske filmentusiaster med omfattende kunnskap om norsk trålefiske. I 1986 ble den aller første forhåndsjuryen satt til å sile bort slagg, og med dens inntreden forlot festivalen sin rubbel- og bitpolitikk. Festivalen var i ferd med å bli en arena for norsk kvalitetsfilm.

Profesjonell festivalarrangør
Den gang som nå var målet å gi en bredest mulig presentasjon av norsk kortfilmkunst, der den unge eksperimenterende debutanten hadde sin likestilte plass med den etablerte filmskaperen. Fra første stund hentet festivalarrangørene utenlandske filmer og filmregissører til festivalen. Det var inspirerende for mange filmfolk dengang å møte levende legender som Bob Godfrey, Bert Haanstra og Raoul Servais, samtidig som vår egen Erik Løchen gikk levende blant festivaldeltakerne.

Etter fire festivalår ble kinosalen i Rørosheimen for liten og i 1982 flyttet Kortfilmfestivalen til nærmeste by. Selv om filmpolitikken og noe av intimiteten fulgte med på lasset fra Rørosheimen til Verdensteateret i Trondheim, var det ett særegent prinsipp som falt fra; det at man ikke skulle ha juryering og festivalpris. Første året i Trondheim delte regissør Arnljot Berg og Trondheims kinosjef Willy Svarverud spontant ut en pris til den beste norske kortfilmen. Prisen gikk til «Reisen» av Jan Toreg. Dette var en direkte årsak til at det året etter ble etablert en kortfilmjury. Den norske kortfilmkonkurransen – kjernen i Kortfilmfestivalen – var etablert. Første film som ble premiert av en jury var «Familiebildet» av Oddvar Einarson i 1983.

Etter hvert som festivalen ble større, ble det også klart at det å arrangere en festival krevde en helt egen kompetanse. Som en løsning på dette ble Kortfilmfestivalen en stiftelse i 1987. En viktig motivering var å holde organisasjonene utenfor beslutninger, programmering, drift og ledelse av Kortfilmfestivalen. På 80-tallet tok dermed festivalledelsen skrittet fra å være en entusiastisk gjeng av filmfolk til å bli profesjonelle festivalarrangører – selv om festivalen fremdeles ble arrangert på dugnad.

Om dugnadsånden var stor, var gleden over å få lov til å vise fram film ikke mindre. Festivalen hadde tidlig målsetting om å hente impulser fra utlandet, til inspirasjon for våre hjemlige filmskapere. I 1980 dro de første ut i verden og plukket nye kortfilmer fra europeiske filmfestivaler. I 1981 ble en retrospektiv på Zbigniew Rybczynski, som vant Oscar for «Tango» noen måneder senere, ett av festivalens høydepunkter. Parallelt med at det norske konkurranseprogrammet etablerte seg, utviklet festivalen seg i løpet av Trondheims-perioden til å bli et viktig utstillingslokale for internasjonal kortfilm.

Det internasjonale gjennombruddet
En ny epoke startet da festivalen i 1988 forlot Trondheim og flyttet til sommerblide Sørlandet. I Grimstad vokste festivalen ytterligere, og ut over på nittitallet fungerte festivalen som en utskytningsrampe for nye norske filmer. Festivaldirektører fra viktige internasjonale festivaler brakte filmene ut i verden, først til andre filmfestivaler og så til salg for tv og kinodistributører. I dag er det helt naturlig at norske kortfilmer kommer med i det prestisjetunge kortfilmprogrammet i Cannes, Berlin eller Clermont-Ferrand.

På nittitallet merket man seg også at en del unge valgte å studere film i utlandet. Blant dem kom Maria Fuglevaag Warsinski, Marius Holst og Harald Zwart, fra henholdsvis Polen, England og Nederland til Kortfilmfestivalen for å vise sine filmer. I mangelen av en egen norsk filmskole har Kortfilmfestivalen på mange måter fungert som en utdannelsesinstitusjon: Et viktig visningssted, der debutanter fikk vise filmene og få tilbakemelding for første gang. Det var også her unge filmarbeidere fikk se kort- og dokumentarfilmer fra andre epoker og andre land. Grimstad ble også en møteplass der man kunne treffe anerkjente regissører og filmkunstnere som gjestet festivalen.

Digital ekspansjon
Den digitale teknikken har de siste årene resultert i en enorm økning av påmeldte filmer. I tillegg er den internasjonale profilen ytterligere styrket ved at Kortfilmfestivalen fra og med 2001, som én av elleve europeiske festivaler, får nominere til European Film Awards, Europas svar på Oscar.

Initiativtakerne i 1978, Kine Aune og Steinar Bendiksvold, begge unge filmfolk og filmklubbentusiaster, kunne umulig ha ant hva de satte i gang: Den sære lille filmfestivalen er fem-og-tyve år senere blitt det viktigste bransjetreffstedet for etablerte filmfolk i Norge, et avgjørende visningssted for unge filmskapere og en uvurderlig festival for film-, tv-, medie- og reklamebransjen, stedet hvor man kan følge med talent og skaperkraft i vår tid.

Selv kongehus og kulturminister har innsett festivalens betydning og lagt turen innom Grimstad. Man kan spørre seg: Hvor ble den egentlig av – den intime sfæren, det sære og det motkulturelle? Svaret er: Det er der fortsatt. Selv om Kortfilmfestivalen i dag favner et publikum langt utover den indre kretsen, er nettopp dette i tråd med ett av festivalens viktigste prinsipper: Variasjon, mangfold og bredde. Kulturelle utfordrere, det sære og det nyskapende har likefullt en uomtvistelig plass. Her vises dokumentar og fiksjon, utenlandsk og norsk, ungt og gammelt, nytt og etablert, side om side.

På 25 år har det skjedd en jevn og stødig utvikling mot en større og mer profesjonell festival. Og interessen for festivalen har stadig økt. Likevel er motivet for å arrangere festivalen det samme som i 1978: Det handler om gleden ved å dele filmerfaringer og å få filmmiljøet til å komme sammen.

   
   
  * For bruk av Real Audio Server, takk, Notam •