UTDRAG FRA PROGRAMMET:

 

NY INTERNASJONAL KORTFILM
Kortfilmfestivalens internasjonale konkurranseprogram er i år hentet fra filmfestivalene i Clermont-Ferrand, Tampere, Berlin og Oberhausen. I tillegg har vi i år for første gang hatt en åpen påmelding for internasjonal kortfilm på våre hjemmesider. Over 500 filmer ble sendt oss via nettportalen Reelport. En hovedmålsetning for årets program var at vi skulle velge filmer der regissøren hadde anledning til å være tilstede og representere filmen sin. Dette har vi lykkes med. Vi håper det norske filmmiljøet tar godt imot sine kolleger fra syd, nord, øst og vest.
Se filmlisten her.

NY NORSK KORTFILM
Se filmlisten her.

NY NORSK DOKUMENTARFILM
Se filmlisten her.

ANDREI NEKRASOV
I samarbeid med Oslo Dokumentarkino har vi gleden av og invitere til et av festivalens høydepunkter: et møte med Andrei Nekrasov i samtale med Åsne Seierstad om filmene Rebellion: The Litvinenko case (2007) og Disbelief (2004). Dette er en unik sjanse til og møte to kjennere av det moderne Russland.

FILMFORM A PRIORI 2008, Del I og II
Stiftelsen Filmform ble grunnlagt i Stockholm i 1950 med det formål å vise og produsere experimentell film. Filmform utviklet seg til et arkiv som hadde til hensikt å fremme og spre svensk film- og videokunst i Sverige og i utlandet. Det omfattende arkivet brukes til research og distribusjon, og man arbeider også med restaurering av film og video. I programmet Filmform A Priori 2008, Del I og II, møter vi bl.a. filmskapere og kunstnere som Peter Weiss, Kjartan Slettemark, Gunvor Nelson og Mårten Nilsson.
Se filmlisten her.

OBERHAUSEN GOES NORTH
I løpet av mer enn fem tiår har Oberhausen Internasjonale Kortfilmfestival blitt en av verdens mest respekterte filmbegivenheter - et sted hvor filmskapere og kunstnere som Martin Scorsese, István Szabó, Roman Polanski og Werner Herzog og i nyere tid Eija-Liisa Ahtila, Romuald Karmakar, Pipilotti Rist, Jean-Pierre Jeunet og François Ozon har presentert sine filmer.

I de to programmene Hilke Döring presenterer i Grimstad, reflekteres de forskjellige tendensene fra kortfilmfestivalen Oberhausen. Mens det første programmet, Oberhausen Classics, vil fokusere på filmer av godt kjente regissører som har startet karrieren i Oberhausen, vil Oberhausen goes North vise noen arbeider som reflekterer festivalprofilen de senere år.
Se filmlisten her.

RETROSPEKTIV ANIMERT MUSIKKVIDEO
Helt fra begynnelsen av har musikk vært en nær følgesvenn og en integrert del av animasjonskunsten. De første musikkvideoene kom samtidig med Beatles Yellow Submarine. Merkelig nok ble ikke animasjon viktig i musikkvideoer før i midten av 80-årene. Musikkvideoen som sjanger ble definert i Storbritannia sent i 1970-årene. De virkelige pionerene for de animerte musikkvideoene var Annabelle Jankel og Rocky Morton. Deres film, Accidents Will Happen (1979), for Elvis Costello blir ofte nevnt som den første animerte musikkvideo. Gjennombruddet for animerte videoer kom i midten av 1980-årene, og hadde sammenheng med de epokegjørende videoene til Dire Straits, a-ha og Peter Gabriel.

Gunnar Strøm har satt sammen et enestående program for Kortfilmfestivalen.

A-Z OF STORYTELLING ved Nik Powell
I foredraget A-Z of Storytelling gir Nik Powell en bred innføring i kunsten å fortelle en god historie på film. Sett fra produsentens ståsted, og med humor og teft for gode ideer, bruker Powell alfabetet som verktøy og lar hver bokstav representere et ledd i den vanskelige prosessen det er å bringe en historie fra papiret til lerretet. Nik Powell er en nøkkelperson innen europeisk filmproduksjon.

FILMTIDSSKRIFTET Z 25 ÅR
Z feirer 25-årsjubileum og har satt sammen et retrospektivt program på bakgrunn av de norske konkuranseprogrammene i Grimstad, anmeldt i bladets årlige kortfilmnumre gjennom 24 år. Programmet som blir presentert på Kortfilmfestivalen, består av film fra de fleste av de årene bladet har anmeldt kortfilm. Mange er laget av regissører som har fortsatt sin filmkarriere og satt spor etter seg i den norske filmkulturen. Eksperimentell videokunst har eksistert side om side med dokumentar-, animasjons- og novellefilm. Men har den norske kortfilmen egentlig utviklet seg noe særlig på disse drøye tjue årene? Teknikken har utviklet seg, antall filmer har økt, men filmene? Se film, les deg gjennom 24 kortfilmnumre av Z og døm selv.
Se filmlisten her.

FILMBRANSJEN DISKUTERER TALENTUTVIKLING
Norsk filmforbund og Produsentforeningen inviterer til debatt om kvalitet i talentutviklingen: En rekke av våre fremste filmskapere fikk sitt gjennombrudd på Kortfilmfestivalen. Hvordan ble disse fanget opp av bransjen og "systemet"? Hva skjedde siden? Hvilke forutsetninger trenger vi for å utvikle et talent over tid?

I panelet sitter: Bent Hamer (med forbehold) (manusforfatter, regissør og produsent), Pål Sletaune (regissør), Eskil Vogt (regissør og manusforfatter), Hanne Myren (produsent og regissør), Henning Camre (tidl. direktør Det danske filminstitut, styremedlem NFI), Kikki Engelbrektson (prosjektleder UPA, regissør).

Debatten ledes av Elisabeth O. Sjaastad (regissør, nestleder NFF).