Oberhausen goes north

 

Home Stories, Matthias Müller, Tyskland/Germany, 1990, 6 min., 16 mm.  

Hovedpersonene i Hollywood-melodramaene på 1950- og 60-tallet kommer hjem, en koreografi av blikk og gester. "Oh, Lana Turner, we love you, get up."

 

Oh dem Watermelons, Robert Nelson, USA, 1956, 11 min., 16 mm.

Filmen utfordrer rasismen gjennom framstillingen av absurd overdrevne stereotyper. De hjelpeløse fruktene blir knust før de vender seg mot den angripende part.

 

Water Pulu 1869-1896, Ladislav Galeta, Jugoslavia/Yugoslavia, 1987, 9 min., 35 mm.  

En internasjonal vannpolokamp der ballen er verdens metaforiske sentrum; alle bevegelser er underordnets dens "stillstand" i midten av bildet.

 

Koncert, István Szabó, Ungarn /Hungary, 1962, 16 min., 35 mm.

Et speil, et piano, regnet og Budapests innbyggere som soler seg langs breddene av Donau.

 

Foutaises (All I Like), Jean-Pierre Jeunet, Frankrike/France, 1989, 7 min., 35 mm.

Det en person liker og misliker vises ved bruk av ironi og filmfotografi.

 

Zdravi Ljudi za Razonodu (The Litany of Happy People), Karpo Godina, Jugoslavia/ Yugoslavia, 1971, 15 min., 35 mm.

Vojvodina er en flat region i Serbia hvor folk av forskjellige nasjonaliteter lever side om side. Fargen på husene i hver bygd indikerer innvånernes nasjonalitet ... Innbyggernes står foran sine fargede hus, og vi hører sanger om det evige kjærlighetsbånd mellom de forskjellige nasjonene.

 

Skrajojimai melynam lauke (Flying Over Blue Fields), Audrius Stonys, Litauen/Lithuania, 1996, 20 min., 35 mm.  

To gamle menn, middag på landet, et fugleperspektiv av veier, åkre og skoger ...

 

Scarlet Sails, The Factory of Found Clothes / Gluklya & Zaplya, Russland/Russia 2005, 12 min., Beta SP.

Filmen ble laget i Kronstadt i en tidligere seilfabrikk. Kronstadt var stedet der sjømannsopprøret i 1921 fant sted. Det ble brutalt slått ned av bolsjevikene.

 

Outwardly from the Earth's Center, Rosa Barba, Tyskland /Sverige/Germany/Sweden 2006, 22 min., Beta SP.

En fortelling om et fiktivt samfunn bygd på et ustabilt stykke land i fare for å forsvinne. Situasjonen krever et kollektivt initiativ fra befolkningen for å sikre overlevelsen av samfunnet og dets medlemmer, samt øyas identitet. Konseptet er basert på et virkelig fenomen: Øya Sandön beveger seg ca. en meter i året.

 

Magnetic North, Miranda Pennell, Storbritannia/UK 2003, 8 min 30 sec, Beta SP.

Ungdommens ritualer utspiller seg i de vinterlige landskapene i Nord-Finland. En tenåringsjente skøyter på en igjenfrossen sjø, mens en tenåringsgutt poserer med en gitar på rommet sitt. Dette magnetiske nordlige landskapet vekker tanker om en gåtefull verden av ungdomstidens fantasier og lengsel.

 

Tänään, Eija-Liisa Ahtila, Finland 1997, 10 min., 35 mm.

En film om far/datter-forhold. En sommerkveld dør bestefaren i et uhell. Hendelsen blir sett gjennom øynene på forskjellige karakterer ...

 

Hello Ingmar, Gunilla Josephson, Kanada/Canada 2000, 7 min. 40 sec, Beta SP.  

"Ingmar Bergman er min far. Han tok meg med i filmene sine. Jeg vet jeg er her inne et sted. Hvor i all verden gjemmer jeg meg?" Jeg bor i Stockholm. Ingmar og jeg laget en film her, og min bestefar kastet kameraene ut av vinduet. Vi hadde egentlig ikke tillatelse til å uttrykke oss rundt ham; faktisk var det en dårlig idé i det hele tatt å puste, og å spise var utelukket.

 

Men, Margaret Williams,   Storbritannia/UK 1997, 20 min., Beta SP.

En original dansefilm skutt i den kanadiske delen av Rocky Mountains. Den handler om syv menn i syttiårsalderen. Filmen kontrasterer menneskenes korte liv med naturens uendelighet.

 

Sleep With the Fishes, Belle Mellor,   Storbritannia/UK 2005, 4 min. 30 sec, Beta SP.

En absurd tragedie som akkompagnement til en melankolsk sang av Tiger Lillies.

 

<< tilbake