Filmform A Priori 2008

 

Studie II/Hallusinasjoner, Peter Weiss, 5 min 1952

Film nummer to i en serie på fem. Filmen er bygget opp rundt tolv tablåer, som gestalter separate aspekter av tid og rom. Motsetninger som besettelse og tristesse, lyst og ulyst, fremkaller indre bilder av kropper i hvile og i bevegelse, like før søvnens mørke.

 

Supersonics, Jan W. Morthenson 17 min, 1968

Filmen tar oss ut i rommet med en hastighet høyere enn lyden. Datamaskinens tekstfragmenter risses opp og antyder at grenser sprenges. Komponisten og regissørens radikale musikkestetikk og ideer om det nonfigurative synliggjøres. Supersonics ble produsert da det fantes rom for eksperimentering på TV; noen sekvenser er i samarbeid med Göran Sundqvist, Data-Saab Linköping.

 

My name is Oona, Gunvor Nelson 10 min 1969

My Name is Oona er et av de beste eksemplene på poetisk film. En film om et menneskes vei til selvinnsikt. Filmen er inspirert av musikeren Steve Reich og tar utgangspunkt i en repetitiv lydsløyfe der Nelsons datter Oona uttaler sitt navn. I scener som rytmisk bytter plass beveger barnet - vekslende mellom mørke og lys - seg fram mot meningen med å slippe løs, respektive tøyle, livets iboende kraft.

 

Nixon Vison, Kjartan Slettemark & Hans Esselius 4 min 1971

En film som bygger på den norske multimedia-kunstneren Kjartan Slettemarks Nixon Visions som også er den kollektive tittelen på hans kjente bildserie av president Nixon, laget i 1971-74. "Opposisjon må lønne seg" - den nye, kaffe-elskende Nixon markedsføres i et satirisk vågestykke mellom humor og alvor. Slettemarks annonsekampanje formuleres med ordene "En studie av Nixons mentale helse der ansiktet speiler sjelen".

 

Peel me a grape, Virgil Dejarv, 9 min 1988

Begynner som en sjokoladereklame for syndefulle laster og brustne hjerter. Slutter som en rosaskimrende narcissisk transdans i en tidstypisk identitetsoverskridende lek. I samarbeid med Lena Mattsson.

 

Intervju med Saskia Holmkvist, Saskia Holmkvist, 2005, 9:40 min

Filmen fokuserer på hva som oppleves som ekte og autentisk og det som stadig kan finslipes og forbedres. Filmen er gjort som en reportasje om en kunstner og handler om representasjon og rettede budskap. Den behandler også behovet for en strategi for å få framgang, der en måte kan være å forbedre sin sosiale kompetanse.

 

Rodney King, Erik Pauser og Johan Söderberg, 4 min 1994-95

En sekvens av Information Is Free som består av åtte kortfilmer/musikkvideoer som undersøker og dekonstruerer politiske, religiøse og private hendelser fra et medieperspektiv. Eget materiale blandes med funnet materiale. Rodney King var den svarte mannen som ble mishandlet av Los Angeles-politiet, filmet av et vitne og sendt i lokal-TV. Politimennene ble frifunnet av en helhvit jury, noe som ble gnisten som tente opptøyene i Los Angeles i 1993. Musikk Lucky People Center.

 

QM, I think I call her QM, Ann-Sofi Siden 28 min 1997

Ann-Sofié Sidén og Tony Gerbers film begynner med at Ruth Fielding, en pensjonert psykiater, våkner opp fra et mareritt. Om morgenen finner hun et kvinnelig vesen under sin seng, dekket av leire fra topp til tå, som går på alle fire og ikke kan snakke. Hun kaller henne QM.

 

Body, Antonie Frank, 3 min 1998-99

Hunden i videoen Body drives repetitivt framover av Paulina Sundins intense elektroakustiske musikk. Antonie Frank har bak seg en kontinuerlig produksjon av kortfilm/videoarbeider som vises spesielt hyppig i utlandet.

 

C, Cecilia Lundqvist 2:37 min 2001

C er en animasjon som består av fem scener som speiler en langsom forandring fra godt til ondt. Lundqvist påviser hva som kan hende mellom lekende barn i det fatale øyeblikk da tilgangen, muligheten og impulsen til å ville skade noen opptrer på samme tid. Dette onde, som oftest ligger dypt skjult i et bilde av uskyld, viser sitt ansikt og setter oss i en sjokktilstand av ubegripelighet.

 

It is my profession to be sensitive, Mårten Nilsson 5:17 min 2001

Jeg fikk en bok i presang, en av Björn Ranelid. Den var så fantastisk dårlig at jeg ble tvunget til å lage denne filmen. Noen filmforståsegpåere kritiserte den (forstod jeg senere) ikke bare fordi bildene var dårlige, men også fordi det var så FÅ bilder. Veldig bra.

 

Gunnel Pettersson Odlingen 2007, 4 min 2008

En dokumentarisk skildring av et dyrkingseksperiment som et forsøk på å påvirke kulturlandskapet. Filmen beskriver prosessen med å lære seg å dyrke og strevet med å få dyrkingen av bokhvete til å fungere. Bokhvete har vært borte fra det svenske landbruket siden 1930-tallet.

 

Twosome, Mette Hansen 4 min 2006

To personer møtes og skaper en relasjon som blir stadig mer problematisk. Skillelinjen mellom å være en og å være to blir utydelig. Videoen handler mest av alt om kommunikasjon. Men andre aspekter ved denne beretningen er avhengighet, tillit og integritet. Til slutt kan det kjennes veldig ensomt selv om man er to.

 

Modus Mobile Uppsala, February 2-6, Amit Sen & SU-EN 22 min, 2007

I sitt prosjekt Modus Mobile banker musikeren Amit Sen og koreografen SU-EN på døren hjemme hos folk i Uppsala-området. Dokumentasjonen viser en del av disse totalt 147 situasjonene: totalt 70 dører som åpnes, totalt 54 ikke, totalt 16 improvisasjoner som ble utført. Vi får dele denne opplevelsen av improvisert musikk og dans med bl.a. Fathia Alkhatib og en bryllupsfest, Jan-Erik Wahlund og Michiko Morooka pluss en nabo og hestene i Uppsala Akademistall.  

 

<< tilbake